Aanleiding
De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz) regelt de medezeggenschap van cliënten van zorginstellingen. Deze wet was eerder gericht op zorgorganisaties waar mensen verblijven (langdurige zorg), maar geldt sinds 1 juli 2020 ook voor eerstelijns zorgorganisaties. Reden voor Coöperatieve Zorggroep Hoeksewaard (ZGHW), Huisartsenpost ‘t Hellegat en Zorggroep Haringvliet (ZGHV) om een cliëntenraad op te richten. In het kader van de samenwerking die er op andere thema’s al is tussen deze organisaties, is er besloten een gezamenlijke cliëntenraad op te richten.
Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad behandelt geen persoonlijke klachten van patiënten. Deze klachten kunnen ingeleverd worden via de eigen huisartsenpraktijk. Informatie hierover is te vinden op de praktijkwebsites.
De cliëntenraad denkt mee over verschillende thema’s zoals opleiding, management, facilitaire zaken, ICT en E-health. Ze geeft advies uit eigen beweging en gevraagd. De leden verdiepen zich in wat er speelt in de regio, zoals het samengaan van verschillende huisartsenposten of actuele gezondheidsthema’s. De leden zijn de ogen en oren voor de organisaties als het gaat om beleving van patiënten. Zij koppelen aan hen terug wat er speelt en welke onderwerpen belangrijk zijn voor de groep patiënten die zij vertegenwoordigen.
Heeft u onderwerpen die u belangrijk vindt om met ons te delen? Onderwerpen die aangekaart moeten worden bij de twee zorggroepen en huisartsenpost? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken door te mailen naar info@clientenraadhwengo.nl of door het contactformulier op deze site in te vullen.
Cliëntenraad
De cliëntenraad bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, die patiënt zijn bij een van de aangesloten huisartsen in regio Hoeksche Waard of Goeree-Overflakkee. Zij praten voor de patiënten van de twee zorggroepen en huisartsenpost.